Keiretsu Forum Türkiye Temmuz 2014 Bülten

Keiretsu Forum Türkiye Temmuz 2014 Bülten
Keiretsu Forum Türkiye Temmuz 2014 Bülten

7 Nisan 2014 Pazartesi

Ümit Karaarslan
Keiretsu Forum Türkiye Ortak ve Üyesi

Tecrübelerimi paylaşmaktan keyif alıyorum

 “Profesyonel iş yaşamımda değişik sektörlerde yer alan global ve yerel şirketlerde edindiğim aktif tecrübe birikimlerimle  mentorluk yapmaktan keyif aldığım için melek yatırımcılığı seçtim. Ayrıca yüksek risk, yüksek geri dönüş beklentileriyle ortaklıklar kurup yatırımcı ağ içinde yer alan üyelerle birlikte olmakta çok keyifli…”

Otomotiv sektöründe uzun yıllar yönetici olarak çalışan ve küresel ölçekte faaliyet gösteren şirketlerdeki yöneticilik tecrübesini melek yatırımcı olarak girişimcilere aktarmaya başlayan Keiretsu Forum Türkiye Ortak ve Üyesi Ümit Karaarslan ile melek yatırımcılık serüvenini, girişimcilik ve melek yatırımcılık hakkında düşüncelerini konuştuk. Biz sorduk o da içtenlikle cevapladı…

Sizin için “Melek Yatırım” ne ifade ediyor?

Yenilikçi büyüme potansiyeli olduğu düşünülen çekirdek başlangıç veya gelişim aşamasındaki oluşum ve şirketlerin hesabına doğrudan sermaye sağlayarak girişimcilerle ortaklık kurmak ve aynı zamanda tecrübe ve birikimlerle girişimcilere, şirketlere destek olmak “melek yatırım” ı ifade ediyor.

Peki, siz neden “Melek Yatırımcı” olmayı tercih ettiniz?

Profesyonel iş yaşamımda değişik sektörlerde yer alan global ve yerel şirketlerde edindiğim  aktif  tecrübe birikimlerimle mentorluk yapmaktan keyif aldığım için yüksek risk yüksek geri dönüş beklentileriyle ortaklıklar kurup yatırımcı ağ içinde yer alan üyelerle birlikte girişimciliğin artması ve bunların ülke ekonomisine olan desteklerini artırabilmek amacıyla yer aldım.

Neden Keiretsu Forum’u seçtiniz?

3 kıtadan 29 ülkedeki şubeler yoluyla 14 yılda 1400’ün üzerinde lisanslı yatırmcıya sahip olması, global network’ün proje paylaşımına sağlayacağı avantajlar, Keiretsu Forum Türkiye’deki üye profili, ortak ve üyeler arasında güçlü ve güvenilir ilişkilerin kurulması ve geliştirilmesi seçim kriterlerimi oluşturuyor. 

Sizce bugün hangi alanlar “Melek Yatırım” için uygun görünüyor?

Yenilikçi, rekabetçi teknolojik üstünlüklere sahip projesi olan ve girişimcileri tarafından doğru tanımlanabilen, değerlemesi gerçekçi, ürün veya hizmet satış operasyonuna adım atmış rasyonel iş planlarına sahip alanlar, teknoloji, biyoteknoloji, tüketim, perakende, eğitim, enerji, bilgi paylaşımını - big data - kolaylaştırıcı alanları uygun projeler olarak değerlendirebilirim. 

Türkiye’de birçok başarılı proje (Gittigidiyor vb.) yurt dışından yatırım aldı. Bu bize Türkiye’nin önemli bir potansiyeli olduğunu gösteriyor. Fakat yine de istenen seviyede değiliz ve işler biraz ağır ilerliyor gibi… Sizce neden?

Girişimcilik, melek yatırımcılık, ortaklıklar, şirket birleşmeleri, satın almalar, Türkiye’de son dönemde gelişmeye başlamış alanlar. Özellikle örnekteki gibi e–ticaret ve yazılım alanları da sosyal medya ile birlikte yükselişte ve süreçler yeni. İşlerin yavaş ilerlemesi rekabetçi girişim azlığı, gerekli fonların henüz yeni gelişmekte oluşu da olumsuz etkenler. Üniversite teknokentlerinin, teknoparkların kurulması, yatırımcı ağlarla ilişkilerin hızlandırılmasında bu süreci arttıracaktır.

Diğer ve önemli bir konu da lider yatırımcı ve yatırımcıların önderliğinde olan projelerin daha hızlı yürümesidir. Teknik, finansal ve hukuki Due Diligence süreçleri uzun sürmekte ve bu süreçte uzmanlık alanları doğrultusunda bu liderlere büyük iş düşmekte olup, gelir modeli bu doğrultuda kurulmalıdır.
 
Keiretsu Forum’da bulunduğunuz süre içerisinde girişimcilerle ilgili ne gibi gözlemleriniz oldu? Neyi yapabiliyorlar? Eksik olan ne?

Özellikle Amerika Silikon Vadisi etkisiyle benzer projeler artmaya başladı ve bu projelerin çoğunda da şirket değerlemeleri abartılı ve ayaklar yere sağlam basmamakta. Mutlaka risk faktörü olacaktır ancak tutarlı olmaları gerekiyor. Henüz kuruluş aşamasında olan bazı projelerde milyon dolarlık değerlemeler baştan elenmektedir. Keiretsu Forum ve diğer ağlar tarafından yapılan girişimci eğitimleri üniversitelerde bu konularda yeni açılan bölümler ve yatırımcıların mentorluğuyla bu eksiklikler giderilmektedir.

Türkiye’deki “melek yatırımcı” nın yeterli sermaye ve bilgi birikimine sahip olduğunu düşünüyor musunuz?

Melek Yatırımcı profiline baktığımızda, yüksek gelir segmentinde olan profesyoneller, aktif yatırım yapma isteğinde olan mali kapasiteye sahip üyeler ve bu özelliklerin yanında kendi iş alanlarında tecrübe ve birikime sahip üyelerde bulunmakta. İşte bu yapı melek yatırımcılığın vazgeçilmez iki özelliği mali yapının yanında iş geliştirme ve sürekli büyüme ile değer artışı yaratabilecek üye ağına sahip olmak gerekmektedir.

Daha önce otomobil sektöründe yönetici olarak çalışıyordunuz… Bugünlerde elektrikli yerli otomobil ile ilgili projeler konuşuluyor. Bu alanda “melek yatırım” için potansiyel var mı?  Yoksa ekonomik büyüklük olarak “melek yatırımcı” yı aşar mı?

Otomotiv sektörü genel anlamda 1’e 20 katma değer sağlayan bir sektör ve her alanda girişime açık. Elektrikli araçlarda da fabrika kurma projeleri melek yatırımcıyı aşan büyüklükte sermaye gerektirir. Bu alanlarda, tasarım kalıp teknolojileri, akü ve dolum alanları, satış pazarlama alanlarında her türlü potansiyel mevcuttur.

Yatırım yaparken hangi kriterlere dikkat edersiniz? Girişimcilerde aradığınız özellikler nelerdir? Sadece projenin cazip olması size yeter mi? Yoksa farklı kriterlere de bakar mısınız?

Girişimcilerin duruşu, projelerine hakim olmaları – rekabetçi teknolojik üstünlüğe sahip olan ürün veya hizmetlere odaklanmaları, pazar gerçeklerine ve dinamiklerine uygun olmaları, yeni pazarlara odaklanmaları ve mutlaka şeffaf ve kayıt altında olmaları ve paylaşıma açık olmaları ve yatırımcı mentorluğuna önem vermeleri gerekir.

Bugüne kadar “Melek Yatırım” yaptınız mı ve hangi sektörlerle ilgileniyorsunuz?

İlgilendiğim sözleşme aşamasında olan girişimler bulunuyor. Sosyal pazarlama, tasarım yazılım, çevre teknolojileri konularında olan ortaklık çalışmalarımız bulunmaktadır.